سلام. مطلب زیر ترجمه ایست از این صفحه که به صورت خلاصه بناست به فرایند طراحی یک ماشین و دستگاه با توجه به کتاب Machine Design از دکتر Sharma و Aggarwal بپردازه.

کتاب: A textbook of machine design

کتاب: A textbook of machine design

به سراغ این متن که برای «پرواز ماه» هم ان شاء الله مفیده می رویم؛ بسم الله.

فرایند طراحی دستگاه

به هنگام طراحی یک قطعه ی جدید از یک دستگاه، همیشه فرایند ثابتی طی نمی شود؛ کسی هم نمی تواند یک سری قوانین سفت و سخت وضع کند تا از دل آن بهترین طراحی با کمترین هزینه برای دستگاه به وجود بیاید. نمی توان انتظار داشت طراحی که بر اساس عادت به انجام مراحلی ثابت برای طراحی دستگاه و قطعه کار می کند، یک چیز عالی عرضه کند! وقتی روی یک محصول جدید کار می شود، هنگام طراحی، مشکلات تازه یکی یکی خودشان را نشان می دهند و راه حل شان هم فقط داشتن رویکردی انعطاف پذیر است.

مراحل مهم در طراحی دستگاه

با اینکه طراحی دستگاه یک چارچوب ثابت ندارد اما مراحل متداولی هم هست. البته این اقدامات بنابر نیاز ما در هر مکان و زمانی قابل اجرا می باشند. و حالا به مراحلی می پردازیم که چگونگی این طراحی توسط مهندس طراحی ماشین را بیان می کند:

۱) مکتوب کردن

باید مشکل اصلی ای که طراحی دستگاه لازم است به آن پاسخگو باشد دقیقا نوشته شود. عبارتی که می نویسید باید واضح و تا حد امکان مشروح باشد. اگر می خواهید دستگاه جدیدی بسازید اطلاعات و توضیحات درباره پروژه را بنویسید. این نوشته اهدافی را که طراحی دستگاه باید به آنها دست یابد را برای شما فهرست می کند.

۲) تشخیص فرایند های امکان پذیر

وقتی یک دستگاه را طراحی می کنید، باید تمام فرایند ها و مکانیزم هایی که می توانند فعالیت مورد نظر شما را انجام دهند را شناسایی کنید. وقتی گزینه های مختلفی درنظر داشته باشید در وقت نیاز می توانید از بین آنها بهترینشان را انتخاب کنید.

۳) نیروهای وارد شونده

یک دستگاه قطعات مختلفی دارد که روی هرکدامشان نیروهای گوناگونی وارد می شود. نیروهایی که روی هر قطعه اثر می گذارد و انرژی واردشده را محاسبه کنید.

۴) انتخاب مواد

برای هر قطعه موادی را انتخاب کنید که نیروها را تحمل کند و در عین حال کمترین هزینه را داشته باشد.

۵) مشخص کردن تنش مجاز (فشار قابل تحمل)

تمام قطعات دستگاه، کوچک یا بزرگ، زیر فشار هستند. محاسبه فشار قابل تحمل با توجه به نیروهای مختلف ورودی به قطعات، جنس آن ها و باقی ویژگی هایشان که بر روی مقاومت دستگاه اثرگذارند انجام می شود.

۶) ابعاد قطعات

مشخص کردن ابعاد قطعات، اثرگذاری نسروها روی آن ها، جنس آن ها و تنش مجاز را به دست می دهد. اندازه‌ی آن ها باید جوری باشد که نشکنند و تغییر شکل پیدا نکنند.

۷) مشخص کردن تجربه های قبلی

اگر شما تجربه قبلی در طراحی قطعه مورد نظر دارید یا در میان اسناد قدیمی شرکت مطلبی وجود دارد، آن ها را پیدا کنید و تغییرات لازم را در طراحی اعمال کنید. به علاوه طراح می تواند آسیب(؟) های طرح را شناسایی کند و با توجه به آن ها تولید دستگاه و قطعات را راحت تر و بهینه انجام دهد.

۸) طراحی روی کاغذ

بعد از طراحی دستگاه و قطعات آن، طراحی اتصال(assembly drawing) قطعات دستگاه تهیه کنید و طرح های جزئی هر قطعه را هم آماده کنید. در طراحی ها باید ابعاد و اندازه هر قطعه و همچنین سرهم بسته شده آن ها، تعداد لازم از آن ها، جنس آن ها و شیوه ساختشان به وضوح مشخص شده باشند. همچنین مشخص کردن مقدار خطا، مشخصات نهایی سطح و سایر ویژگی های مرتبط با قطعات از کارهای یک طراح است.

منبع

کتاب طراحی دستگاه نوشته دکتر P. C. Sharma و D. K. Aggarwal


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder